Dokumenty Rady Rodziców

Regulamin Rady Rodziców 

Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Szkoły Podstawowej w Starej Wsi

Podstawę prawną niniejszego regulaminu stanowi ustawa z 14 grudnia 2016 r. ustawa – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59) – art. 84 ust.1-2

rozwiń...

Postanowienia ogólne

§1

Rada Rodziców reprezentuje rodziców uczniów uczęszczających do Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Szkoły Podstawowej w Starej Wsi .

Rada Rodziców jest samorządnym organem szkoły, współdziałającym z dyrektorem szkoły, radą pedagogiczną, samorządem uczniowskim, organem prowadzącym szkołę, organem sprawującym nadzór pedagogiczny w realizacji zadań szkoły.

Regulamin określa cele, zadania i organizację Rady Rodziców w szkole.

 

Cele i zadania Rady Rodziców

§2

1. Rada Rodziców jest organizacją wewnątrzszkolną mającą na celu:

  • wspomaganie realizowania statusowych zadań szkoły, w szczególności w zakresie doskonalenia procesu wychowawczego i dydaktycznego, poprawy warunków technicznych i wyposażenia, udzielania pomocy materialnej uczniom,
  • zachęcanie Rodziców do czynnego angażowania się w funkcjonowanie i wspieranie Szkoły w realizacji jej zadań oraz w działania podejmowane przez Radę Rodziców.

2. Do podstawowych zadań Rady Rodziców należą:

  • prezentowanie wobec Dyrektora szkoły, nauczycieli, władz oświatowych opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach szkoły,
  • opiniowanie i zatwierdzenie programu wychowawczego szkoły
  • opiniowanie i zatwierdzenie programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów,
  • współpraca z Samorządem Uczniowskim oraz innymi szkolnymi organizacjami młodzieżowymi i społecznymi działającymi w Szkole,
  • gromadzenie i dysponowanie środkami finansowymi dla wspierania statutowej działalności Szkoły oraz ustalanie zasad ich wydatkowania.

a) współudział w realizacji zadań ogólnoszkolnych, a w szczególności:

  • organizowanie rodziców i środowiska społecznego do realizacji programu pracy szkoły,
  • pomoc dyrektorowi i radzie pedagogicznej w opracowaniu programu rozwoju szkoły,
  • organizowanie prac społecznych rodziców i środowiska społecznego na rzecz szkoły,
  • organizowanie wymiany doświadczeń wychowawczych między rodzicami.

b) współpraca z dyrektorem szkoły, nauczycielami w podnoszeniu poziomu nauczania, a w szczególności:

  • pomoc w wypracowaniu jak najlepszej organizacji nauczania,
  • zapoznawanie ogółu rodziców z programem, organizacją i warunkami
  • współdziałanie z dyrektorem szkoły i środowiskiem społecznym dla zapewnienia pełnej realizacji obowiązku szkolnego przez wszystkich uczniów,
  • dokonywanie, wspólnie z wychowawcami klas oraz z innymi nauczycielami analizy zainteresowań i postaw uczniów,
  • współudział w organizowaniu zajęć wyrównawczych dla uczniów mających trudności w nauce lub zaległości w opanowaniu materiału programowego,
  • udzielanie pomocy w organizowaniu pracy uczniowskich kół i zespołów zainteresowań oraz otaczanie opieką uczniów szczególnie zdolnych,
  • wzbogacanie wyposażenia szkoły w pomoce naukowe.

c) Współpraca w rozszerzaniu i pogłębianiu oddziaływań wychowawczych szkoły i rodziny, a w szczególności

  • współudział w organizowaniu zajęć pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów,
  • udzielanie pomocy wychowawczej i materialnej samorządowi szkolnemu oraz organizacjom społecznym, sportowym, turystycznym zrzeszającym uczniów szkoły,
  • branie udziału w organizowaniu działalności kulturalnej, artystycznej, turystycznej i sportowej uczniów,
  • organizowanie udziału członków Rady Rodziców, na wniosek wychowawców, w omawianiu istotnych problemów wychowawczych w czasie godzin do dyspozycji wychowawców klas,
  • zapobieganie zjawiskom niedostosowania społecznego wśród uczniów poprzez zapewnienie pomocy rodzinom niewydolnym w spełnianiu obowiązków opiekuńczych i wychowawczych,
  • rozwijanie, przy pomocy nauczycieli i innych specjalistów, poradnictwa wychowawczego dla rodziców,
  • wzbogacanie ceremoniału i zwyczajów szkolnych zgodnie z tradycją środowiska i regionu,
  • udzielanie szkole pomocy materialnej na rzecz rozwoju pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą,
  • współudział w przyznawaniu uczniom stypendiów i innych form pomocy materialnej.

3. Sprawy nieuregulowane w Regulaminie rozstrzyga Rada w drodze uchwały zgodnie z obowiązującymi przepisami

 

Skład i struktura Rady Rodziców

§3

1. Podstawowe ogniwo stanowi rada oddziałowa rodziców

  • w skład rady oddziałowej wchodzą trzy osoby
  • Rada oddziałowa rodziców wybierana jest przez ogólne zebranie rodziców uczniów danej klasy.
  • Ogólne zebranie rodziców uczniów danej klasy wybiera spośród członków rady oddziałowej jej przewodniczącego oraz jednego delegata do Rady Rodziców wybieranego w sposób tajny zgodnie z zatwierdzonym regulaminem wyboru Rady Rodziców

2. Rada Rodziców składa się z jednego przedstawiciela oddziałowych rad rodziców.

3. Działalnością kieruje przewodniczący wspólnie z wiceprzewodniczącymi (w liczbie od l do 3), sekretarzem oraz skarbnikiem, które są wybierane w głosowaniu niejawnym , na pierwszym posiedzeniu.

4. Rada Rodziców wyłania ze swego składu prezydium.

  • W skład prezydium wchodzą z urzędu: przewodniczący wiceprzewodniczący, sekretarz, skarbnik.

5. Rada Rodziców posiada Komisję Rewizyjną w liczbie trzech osób.

  • Przewodniczącego i członków Komisji Rewizyjnej wybiera się na pierwszym posiedzeniu.

6. Mogą być powołane komisje dla wykonania zadań doraźnych, np. zabawa choinkowa. W ramach komisji mogą działać wszyscy rodzice uczniów danej szkoły.

  • Członków komisji powołuje prezydium.

7. Członkowie Rady Rodziców pełnią swoje funkcje społecznie.

 

Organizacja pracy i zadania poszczególnych ogniw

§4

1. Zadaniem rady oddziałowej rodziców jest przede wszystkim realizacja celów regulaminowych na terenie danej klasy, a w szczególności:

  • dostosowanie zadań konkretnych potrzeb klasy wyrażanych przez rodziców, uczniów i nauczycieli,
  • współdziałanie ze wszystkimi rodzicami i włączanie ich do realizacji swego planu pracy,
  • współdziałanie z przewodniczącym i prezydium w celu realizacji zadań o charakterze ogólnoszkolnym,
  • zwoływanie, z własnej inicjatywy lub na wniosek wychowawcy klasy, zebrań rodziców w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku.

2. Zadaniem przewodniczącego jest kierowanie całokształtem prac, a w szczególności:

  • dostosowanie do konkretnych potrzeb szkoły,
  • opracowanie projektu planu działalności wraz z planem finansowym na dany rok szkolny z uwzględnieniem zamierzeń rad klasowych oraz zadań wynikających z planu dydaktyczno-wychowawczego szkoły i przedstawienie go do zatwierdzenia,
  • dokonanie podziału zadań i obowiązków,
  • współdziałanie ze wszystkimi członkami, włączanie ich do realizacji planu pracy,
  • zwoływanie i prowadzenie zebrań Rady Rodziców oraz prezydium,
  • określanie zakresu zadań dla komisji stałych i doraźnych,
  • kierowanie działalnością finansowo – gospodarczą,
  • przekazywanie opinii i postulatów wobec dyrektora szkoły i Rady Pedagogicznej, reprezentowanie Rady Rodziców na zewnątrz.

3. Zadaniem sekretarza jest zapewnienie właściwej organizacji pracy, a w szczególności:

  • -organizacyjne przygotowanie zebrań prezydium,
  • nadzorowanie terminowości prac komisji,
  • prowadzenie korespondencji i dokumentacji oraz zapewnienie prawidłowego jej przechowywania.

4. Zadaniem skarbnika jest prowadzenie całokształtu działalności finansowo-gospodarczej, a w szczególności wypełnianie obowiązków określonych przepisami prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości.

5. Zadaniem prezydium jest bieżące kierowanie pracą w okresie między zebraniami, a w szczególności:

  • koordynowanie działalności rad klasowych rodziców,
  • nadzór nad pracą komisji
  • odbywanie zebrań, zwoływanych przez przewodniczącego lub na wniosek dyrektora szkoły, w miarę potrzeb ,
  • składanie okresowych sprawozdań z działalności przed ogólnym zebraniem rodziców.

6. Zadaniem komisji jest wykonywanie stałych i doraźnych prac, a w szczególności:

  • realizacja zadań postawionych przez Radę Rodziców lub jego prezydium,
  • podejmowanie z własnej inicjatywy nowych zadań wynikających z potrzeb szkoły oraz zgłaszanie przewodniczącemu lub prezydium wniosków z nich wynikających,
  • składanie sprawozdań ze swoich prac przed prezydium.

7. Zadaniem Komisji Rewizyjnej jest czuwanie nad zgodnością działalności poszczególnych ogniw z obowiązującymi przepisami, a w szczególności:

  • kontrolowanie raz w roku działalności w zakresie zgodności z przepisami regulaminu i uchwałami Rady Rodziców,
  • kontrolowanie raz w roku działalności finansowo-gospodarczej w zakresie zgodności z przepisami dotyczącymi zasad prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości,
  • kontrolowanie działalności ogniw na żądanie dyrektora szkoły lub rodziców,
  • składanie rocznych sprawozdań ze swych prac wraz z wnioskami pokontrolnymi.

 

Zasady działalności finansowo-gospodarczej
§ 5
1. Rada Rodziców prowadzi działalność finansową w oparciu o ogólnie obowiązujące zasady w jednostkach resortu edukacji narodowej.
2. Fundusze powstają z dochodów osiąganych z własnej działalności statutowej, składek rodziców, z dobrowolnych wpłat osób prawnych i fizycznych.
3. Rodzice wpłacają składkę miesięcznie, kwartalnie, półrocznie względnie jednorazowo – według swego uznania i możliwości.
4. W przypadku rodziców nie uiszczających opłaty pieniężnej, rodzic może zobowiązać się do pracy społecznej na rzecz szkoły lub przekazania darowizny rzeczowej.
5. Opłata polegała będzie na wpłaceniu składki zadeklarowanej za 1 i 2 dziecko z rodziny, które uczęszcza do szkoły, a pozostałe dzieci z tej rodziny będą zwolnione z opłat.

 

Postanowienia końcowe
§ 6
1. Działalność Rady Rodziców powinna być zgodna z obowiązującym prawem
2. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności przynajmniej połowy uprawnionych.
3. Jeżeli uchwały i inne decyzje są sprzeczne z obowiązującym prawem lub interesem szkoły – dyrektor szkoły zawiesza ich wykonanie.
4. Kadencja Rady Rodziców trwa jeden rok.
5. Dopuszczalne jest dokonywanie zmiany składu Rady Rodziców.
6. Członkowie nie wywiązujący się z nałożonych na nich obowiązków mogą być odwołani przed upływem kadencji przez oddziałowe zebranie rodziców lub Radę Rodziców w głosowaniu tajnym.
7. Na miejsce odwołanych lub ustępujących członków wybiera się nowych.
8. Ustępująca Rada Rodziców działa do chwili wyboru i ukonstytuowania się nowej, co powinno nastąpić nie później niż po dwóch tygodniach po odbyciu się oddziałowych zebrań rodziców.
9. Traci moc dotychczasowy Regulamin przyjęty uchwałą z dnia 19.09.2016
10. Regulamin wchodzi w życie z dniem 12.09.2017
11. Rada Rodziców posługuje się pieczątką podłużną o treści

 

Rada Rodziców

Szkoły Podstawowej przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym

w Starej Wsi ul. Fabryczna 2, 05-430

Brak możliwości komentowania.