Sample Page

Rada Rodziców współdziała z nauczycielami i rodzicami, w celu jednolitego oddziaływania na dzieci i młodzież przez rodzinę i szkołę w procesie nauczania, opieki i wychowania. Współdziałanie rodziców i nauczycieli powinno sprzyjać podnoszeniu kultury pedagogicznej i prawidłowemu realizowaniu funkcji wychowawczej przez rodzinę, która dzięki naturalnej więzi uczuciowej najwcześniej kształtuje postawy dziecka, jego system wartości i przekonań, ambicje i dążenia oraz daje pierwszą wiedzę o życiu i świecie. Udział rodziców w życiu szkoły powinien przyczyniać się do ciągłego podnoszenia poziomu nauczania, rozwiązywania problemów wychowawczych i zaspokajania potrzeb opiekuńczych dzieci i młodzieży – do angażowania środowiska społecznego w udzielaniu wydatnej pomocy szkole.

I. Postanowienia ogólne

Par. l. Regulamin określa cele, zadania i organizację Rady Rodziców w szkole.

II. Cele i zadania Rady Rodziców

Par. 2. Rada Rodziców jest organizacją wewnątrzszkolną mającą na celu:

1. Zapewnienie współpracy rodziców ze szkołą w doskonaleniu organizacji nauczania oraz pracy wychowawczej i opiekuńczej w szkole i środowisku.

2. Przedstawianie nauczycielom, władzom szkolnym i oświatowym opinii rodziców (opiekunów) we wszystkich istotnych sprawach szkoły.

3. Współdziałanie z dyrektorem szkoły, jego zastępcą i Radą Pedagogiczną w zaznajamianiu ogółu rodziców, uczniów z programem wychowania i opieki, organizacją nauczania oraz wynikającymi z nich zadaniami dla szkoły i rodziców.

4. Upowszechnianie wśród rodziców – przy współpracy z organizacjami oświatowymi i społecznymi – wiedzy o wychowaniu i funkcjach opiekuńczo wychowawczych rodziny.

5. Pozyskiwanie rodziców do czynnego udziału w realizacji programu nauczania, wychowania i opieki oraz udzielanie pomocy materialnej w tym zakresie.

Par. 3. Podstawowe zadania wynikające z celów określonych w par.2 ust. l-5 regulaminu.

Do zadań tych należy:

l. Współudział w realizacji zadań ogólnoszkolnych, a w szczególności:

  • organizowanie rodziców i środowiska społecznego do realizacji programu pracy szkoły,
  • popularyzowanie wiedzy o wychowaniu w placówkach oświatowych i w rodzinie,
  • pomoc dyrektorowi i radzie pedagogicznej w opracowaniu programu rozwoju szkoły,
  • organizowanie prac społecznie użytecznych rodziców i środowiska społecznego na rzecz szkoły,
  • działanie wspólnie z zakładem opiekuńczym oraz innymi zakładami pracy i instytucjami współpracującymi ze szkołą na rzecz stałej poprawy warunków pracy i wypoczynku uczniów i nauczycieli,
  • uczestniczenie w planowaniu wydatków szkoły oraz podejmowanie prac służących zwiększaniu funduszy szkolnych,
  • organizowanie wymiany doświadczeń wychowawczych między rodzicami.

2. Współpraca z dyrektorem szkoły, nauczycielami w podnoszeniu poziomu nauczania, a w szczególności:

  • pomoc w wypracowaniu jak najlepszej organizacji nauczania,
  • zapoznawanie ogółu rodziców z programem, organizacją i warunkami

realizacji procesu nauczania,

  • współdziałanie z dyrektorem szkoły i środowiskiem społecznym dla zapewnienia pełnej realizacji obowiązku szkolnego przez wszystkich uczniów,
  • dokonywanie, wspólnie z wychowawcami klas oraz z innymi nauczycielami analizy zainteresowań i postaw uczniów,
  • współudział w organizowaniu zajęć wyrównawczych dla uczniów mających trudności w nauce lub zaległości w opanowaniu materiału programowego,
  • udzielanie pomocy w organizowaniu pracy uczniowskich kół i zespołów zainteresowań oraz otaczanie opieką uczniów szczególnie zdolnych,
  • organizowanie udziału rodziców mających odpowiednie przygotowanie, na wniosek nauczyciela, w realizacji wybranych tematów przewidzianych programem nauczania,
  • wzbogacanie wyposażenia szkoły w pomoce naukowe.

3. Współpraca w rozszerzaniu i pogłębianiu oddziaływań wychowawczych

szkoły i rodziny, a w szczególności

  • współudział w organizowaniu zajęć pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów,
  • udzielanie pomocy wychowawczej i materialnej samorządowi szkolnemu oraz organizacjom społecznym, sportowym, turystycznym zrzeszającym uczniów szkoły,
  • branie udziału w organizowaniu działalności kulturalnej, artystycznej, turystycznej i sportowej uczniów,
  • organizowanie udziału członków Rady Rodziców, na wniosek wychowawców, w omawianiu istotnych problemów wychowawczych w czasie godzin do dyspozycji wychowawców klas,
  • zapobieganie zjawiskom niedostosowania społecznego wśród uczniów poprzez zapewnienie pomocy rodzinom niewydolnym w spełnianiu obowiązków opiekuńczych i wychowawczych,
  • rozwijanie, przy pomocy nauczycieli i innych specjalistów, poradnictwa wychowawczego dla rodziców,
  • wzbogacanie ceremoniału i zwyczajów szkolnych zgodnie z tradycją środowiska i regionu,
  • udzielanie szkole pomocy materialnej na rzecz rozwoju pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą.

4. Współudział w realizacji zadań opiekuńczych szkoły, a w szczególności:

  • pomaganie szkole w organizowaniu uczniom wypoczynku w czasie ferii szkolnych i w dniach wolnych od zajęć,
  • udział w działalności szkoły na rzecz ochrony zdrowia uczniów, podnoszenia poziomu higieny, utrzymania ładu i porządku,
  • udzielenie pomocy w prowadzeniu świetlic i półinternatów oraz organizacji żywienia i dożywiania uczniów,
  • pomoc w organizacji dowożenia uczniów do szkoły i zapewnienia im opieki przed i po lekcjach,
  • współudział w przyznawaniu uczniom stypendiów i innych form pomocy materialnej,

III. Skład i struktura Rady Rodziców

Par. 4.1. Podstawowe ogniwo stanowi rada oddziałowa rodziców, w skład której wchodzą cztery osoby w tym wychowawca klasy.

  1. Rada oddziałowa rodziców wybierana jest przez ogólne zebranie rodziców uczniów danej klasy.
  2. Wychowawca klasy wchodzi z urzędu w skład rady oddziałowej rodziców.
  3. Ogólne zebranie rodziców uczniów danej klasy wybiera spośród członków rady oddziałowej jej przewodniczącego oraz jednego delegata do Rady Rodziców wybieranego w sposób tajny zgodnie z zatwierdzonym regulaminem wyboru Rady Rodziców

Par. 5.1. Rada Rodziców składa się z przedstawicieli oddziałowych rad rodziców. W skład wchodzi dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego członek Rady Pedagogicznej.

Par.6.1. Działalnością kieruje przewodniczący wspólnie z wiceprzewodniczącymi (w liczbie od l do 3), sekretarzem oraz skarbnikiem.

  1. Osoby wymienione w par.6 ust. l wybierane są do pełnienia swych funkcji, na pierwszym posiedzeniu.

Par.7.1. Rada Rodziców wyłania ze swego składu prezydium.

  1. W skład prezydium wchodzą z urzędu: przewodniczący wiceprzewodniczący, sekretarz, skarbnik, dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego członek Rady Pedagogicznej oraz wyznaczeni przez rady oddziałowe ich przedstawiciele.

Par. 8.1. Rada Rodziców posiada Komisję Rewizyjną w liczbie trzech osób.

  1. Przewodniczącego i członków Komisji Rewizyjnej wybiera się na pierwszym posiedzeniu.

Par .9.1 Mogą być powołane komisje dla wykonania zadań doraźnych, np. zabawa choinkowa

2. W ramach komisji mogą działać wszyscy rodzice uczniów danej szkoły.

  1. Członków komisji powołuje prezydium.

Par.10. Członkowie Rady Rodziców pełnią swoje funkcje społecznie.

IV. Organizacja pracy i zadania poszczególnych ogniw

Par. 11. Zadaniem rady oddziałowej rodziców jest przede wszystkim realizacja celów regulaminowych na terenie danej klasy, a w szczególności:

  • dostosowanie zadań zawartych w par.3 do konkretnych potrzeb klasy wyrażanych przez rodziców, uczniów i nauczycieli,
  • współdziałanie ze wszystkimi rodzicami i włączanie ich do realizacji swego planu pracy,
  • współdziałanie z przewodniczącym i prezydium w celu realizacji zadań o charakterze ogólnoszkolnym,
  • zwoływanie, z własnej inicjatywy lub na wniosek wychowawcy klasy, zebrań rodziców w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku.

Par. 12. Zadaniem przewodniczącego jest kierowanie całokształtem prac, a w szczególności:

  • dostosowanie do konkretnych potrzeb szkoły zadań zawartych w par.3,
  • opracowanie projektu planu działaln

As a new WordPress user, you should go to your dashboard to delete this page and create new pages for your content. Have fun!

Brak możliwości komentowania.